PAREMPAA TERVEYSPALVELUA
RAASEPORILAISILLE
TOIMINTATAPOJA MUUTTAMALLA
Kaikkialla maailmassa ja
niin myös Suomessa tutkitaan ja kehitetään terveydenhuollossa malleja, miten
parhaiten vastata asiakkaiden tarpeisiin. Eri kunnat Suomessa ovat kokeilleet
ja kehittäneet niiden väestötarpeisiin parhaiten soveltuvia toimintatapoja.
Haaste on useimmiten kaksisuuntainen: kuntalaisten tarve ja käytettävissä
olevat resurssit.
Terveydenhuollon
peruskivi on hyvin toimiva perusterveydenhuolto, jota täydentää erikoissairaanhoito ja
muut tukipalvelut. Kun perusterveydenhuolto rapautuu niin palvelut siirtyvät
erikoissairaanhoitoon ja kustannukset moninkertaistuvat, aiheuttaen myös
asiakkaalle tarpeetontakin asiointia lukuisissa palvelupisteissä.
Edellä kuvattu toiminta
ei ole raaseporilaisillekaan vierasta: tilastojen mukaan raaseporilaiset
käyttävät selvästi maan keskiarvoa enemmän erikoissairaanhoidon palveluita.
Tämä on seurausta siitä, kun perusterveydenhuolto ei toimi - joko lääkäripulasta
tai muusta johtuen. Tästä kärsivät kuntalaiset, joiden ei pitäisi joutua
juoksemaan palveluiden perässä, vaan olla niiden keskiössä.
Toimintatapamuutoksessa
voidaan hyödyntää Toimiva Terveyskeskus – toimenpideohjelman yhtä keskeistä
toimenpidettä, pitkäaikaissairauksien hoidon ja ehkäisyn kehittämisen
amerikkalaisen Chronic Care Modelin (Wagner ym.1998a) suomalaista vastinetta,
Pitkäaikaissairauksien terveyshyötymallia. Tähän sisältyy suomalaiseen
palvelujärjestelmään sopivan asiakasvastaava-toiminnan käyttöönotto.
Toimiva
terveyskeskus-toimenpideohjelma on käynnistynyt Sosiaali- ja terveysministeriön
toimesta tukemaan ja ohjaamaan perusterveydenhuollon kehittämistä kunnissa.
Toimiva terveyskeskus-ohjelmassa tehdään yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa.
Ohjelman kolme keskeistä prioriteettia ovat:
1.
Terveyskeskukset
panostamaan terveyshyödyn tuottamiseen
2.
Asiakas
keskiöön
3.
Henkilöstön
saatavuuden, pysyvyyden ja työhyvinvoinnin varmistaminen
Toimiva
terveyskeskus -toimenpideohjelmassa
esitettävä Suomen palvelujärjestelmään luotava asiakasvastaava-malli on
terveyskeskuksen vastaanottotoiminnan malli, jota voidaan soveltaa eri
asiakasryhmille ja eri toimintaympäristöissä. Toiminta ei kohdistu pelkästään
terveydenhuollon toimialaan, vaan kyseessä on asiakas- ja yhteisökeskeinen
toimintamalli, joka huomio ihmisten tarpeet laajasti (esim. sosiaalipalvelujen
osalta).
Käytännössä sekä lääkäri
että vähintään sairaanhoitajan tutkinnon suorittanut henkilö voivat sopimuksen
mukaan vastata asiakkaan hoidosta ja koordinoida sitä asiakasvastaavina.
Asiakasvastaava-toiminta tarjoaa yhden mahdollisuuden työnjaon kehittämiseksi
sekä monisairaiden ja/tai paljon palveluja tarvitsevien asiakkaiden hoidon
varmistamiseksi – lisäten samalla potilaiden luottamusta ja asiakastyytyväisyyttä.
Perusperiaatteita
asiakasvastaava-toiminnassa ovat asiakas- ja yhteisölähtöisyys, hoidon
jatkuvuus ja toiminnan vaikuttavuus - terveyshyöty. Asiakasvastaava-toiminnan
tarkoituksena on tuottaa hyvää laatua ja kustannusvaikuttavia tuloksia.
Asiakasvastaava-toimintaa
kokeillaan eri muodoissaan eri puolella Suomea ja tähänastiset tulokset ovat
myönteisiä. Malli on sovellettavissa
riippumatta siitä, mitkä ovat tulevaisuuden SoTe-ratkaisut.
Asiasta lisää:
Julkaisu Sosiaali- ja
Terveysministeriö, Toimiva terveyskeskus Pitkäaikaissairauksien
terveyshyötymalli
Asiakasvastaava-toiminta
pitkäaikaissairauksien terveyshyötymallissa, Seija Muurinen, Taina Mäntyranta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti