keskiviikko 23. syyskuuta 2015

Y-junan lakkautus


Rantaradan läntisten Kokoomusyhdistysten kannanotto Y-junaliikenteen lakkauttamiseen


Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti yhdessä VR Groupin kanssa 15.9.2015 osto- ja velvoiteliikenteen muutoksista 27.3.2016 alkaen. Helsingin ja Turun välisen rantaradan osalta päätös tarkoittaa Y-junan liikennöinnin lakkauttamista.
Inkoosta ja Siuntiosta junaliikenne loppuu kokonaan. Kirkkonummen, Raaseporin ja Hangonkin osalta yhteyksien heikennys on merkittävä, vaikuttaen kaikkien kuntien osalta päivittäisiin työssäkäynti- ja opiskelumatkoihin pääkaupunkiseudulle - ja myös Karjaan ja Salon suuntaan. Matkaketjut Hankoon heikkenevät olennaisesti. Vaikutukset läntisen Uudenmaan elinvoimaisuudelle, kasvulle ja kehitykselle ovat lamauttavat, eikä päätös osoita kokonaisharkintaa, jossa huomioitaisiin alueen tulevaisuus.

Jos läntinen Uusimaa jää heikosti aluetta palvelevan kaukojunaliikenteen varaan, korvautuu julkinen työmatkaliikenne monin paikoin henkilöautoilla. Henkilöautoliikenne etenkin kantatie 51:llä kasvaa, liityntäpysäköinnit Kirkkonummella ja Espoossa kuormittuvat entisestään ja autojen määrä Helsingissä kasvaa. Mahdollisen korvaavan julkisen liikenteen osalta seurauksena on kustannusten nousua kunnille.  Samalla asetetaan myös merkittäviä paineita läntisen Uudenmaan rengasliikennettä koskevan infrastruktuurin kehittämiselle. Lisäksi joukkoliikenteen käytön lisääminen on ollut keskeinen tavoite useimmissa kunnissa, mutta nyt tehty päätös johtaa täysin päinvastaiseen kehitykseen.

Valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden ja Uudenmaan maakuntakaavan mukaan aluekehityksen ja maankäyttösuunnittelun tulee tukeutua voimassaolevaan rataverkkoon. Rantaradan varren kunnissa maankäyttöä on suunniteltu liikenneministeriön edellyttämällä tavalla. Liityntäpysäköintimahdollisuuksia ja -liikennettä on suunniteltu ja toteutettu kaikissa kunnissa. Siuntion kuntakeskuksen kaavoituksessa asutusta on keskitetty juna-aseman välittömään läheisyyteen ja Karjaan keskustan kaavaa uusitaan parhaillaan. Y-junan lakkauttamispäätös ei tue näitä – tai muita vastaavia – yhdyskuntarakenteen eheyttämiseen tähtääviä toimia, vaan vie pohjan suunnittelulta ja päätöksenteolta.

Rantaradan palvelutason parantaminen ja tehostaminen on useampaan otteeseen esitetty tärkeäksi tavoitteeksi kaikissa radan varrella olevissa kunnissa, kuten myös useissa selvityksissä ja työryhmissä. Raideliikennettä koskevien päätösten osalta tulisi huomioida myös Uudenmaan muuttoliike. Rantaradan liikennettä heikentämällä heikennetään samalla huomattavasti alueen kuntien mahdollisuuksia hyötyä tästä muuttoliikkeestä, sillä toimivat julkisen liikenteen yhteydet ovat olennainen osa kunnan houkuttelevuutta. Junayhteyksien ja sisäänmuuton merkitystä kuntien veropohjalle ja yritysrakenteelle ei tule väheksyä ja niiden vaikutukset koskevat paikallistaloutta laajemminkin.

Rantaradan läntiset Kokoomusyhdistykset vastustavat Y-junaliikenteen lakkautusta. Läntinen Uusimaa tarvitsee nykyistä ja suunniteltua infrastruktuuria tukevaa raideliikennettä, jota kehittämällä voidaan ohjata alueen taloudellista kehitystä ja tukea myös väestönkasvua. Nyt tehty päätös ajaa Y-junaliikenne alas on alueen kuntien elinvoimaisuudelle myrkkyä.
Raaseporissa 20.9.2015


Miikka Soivio                                                                                     Risto Alén
Raaseporin Kokoomus, pj                                                               Hangon Kokoomus, pj              
Marko Nygård                                                                                   Marko Rautakoura
Siuntion Kokoomus, pj                                                                     Inkoon Kokoomus, pj               
Tom Paasikivi                                                                                    Ulla Seppälä

Siuntion Porkkalan Kokoomus, pj                                                  Kirkkonummen Kokoomus, pj


Ställningstagande från de föreningar vid västra kustbanan som representerar Samlingspartiet angående indragningen av Y-tågtrafiken.
Kommunikationsministeriet har tillsammans med VR Group tillkännagett vilka förändringar i upphandlad tågtrafik och  i den trafik som omfattas av den allmänna trafikplikten träder ikraft fr.o.m. den 27.3.2016. Beslutet innebär att trafiken med Y-tåg på kustbanan mellan Helsingfors och Åbo dras in.
Tågtrafiken från Ingå och Sjundeå slutar helt. För Kyrkslätts , Raseborgs och Hangös del är försämringen av förbindelserna betydande, vilket påverkar dagliga pendlingar till och från arbete och studier från samtliga kommuner till huvudstadregionen – och även i riktning mot Karis och Salo. Resekedjorna till Hangö försvagas märkbart. Verkningarna är förlamande för Västra Nylands livskraft,  tillväxt och utveckling och inte heller innehåller beslutet någon helhetsbedömning av regionens framtidsutsikter.
Om Västra Nyland blir beroende av en fjärrtågstrafik som dåligt betjänar området, så ersätts pendlingen med  offentliga  trafikmedel flerstädes av personbilar. Personbilstrafiken kommer att växa framförallt på stamväg 51, parkeringsplatserna vid stationerna i Kyrkslätt och Esbo belastas ytterligare och bilarnas antal i Heslingfors ökar. Följderna av införandet av en ersättande offentlig trafik är ökade kostnader för kommunerna. Samtidigt ställs avsevärda krav på utvecklingen av den hjulburna trafikens infastruktur i Västra Nyland. Dessutom har ett ökat utnyttjande av den offentliga trafiken varit en central målsättning i de flesta kommuner, men det nu fattade beslutet leder till en totalt motsatt utveckling.
Enligt nationell målsättning för områdesanvändning och lanskapsplanen för Nyland skall områdesutveckling och markanvändningsplanering stödja sig på befintligt bannät. I kommunerna vid kustbanan har markanvändningen planerats i enlighet med kommunikationsministeriets direktiv. Möjlighet till anslutningsparkering och -trafik har planerats och tagits i bruk i samtliga kommuner. I planeringen av Sjundeås kommuncenrum har bebyggelsen koncentrerats till järnvägsstationens omedelbara närhet och planen för Karis centrum förnyas som bäst. Indragningsbeslutet av Y-tåget stöder ingendera – eller andra motsvarande – strävanden till att förenhetliga samhällstrukturen utan förstör grunden för planering och beslutsfattning.
En förbättring och effektivisering av kustbanans servicenivå har vid flera tillfällen presenterats som en viktig målsättning av kommunerna vid banan, liksom också i flera utredningar och arbetsgrupper. I beslut som rör spårtrafiken borde ockå flyttningsrörelsen i Nyland beaktas. Genom att försvaga trafiken på kustbanan försvagar man även betydligt möjligheterna för kommunerna i området att dra nytta av denna flyttningsrörelse, ty fungerande offentlig trafik är en väsentlig del av kommunens attraktivitet. Den betydelse tågförbindelserna och inflyttningen har för kommunernas skattebas och företagstruktur skall inte underskattas och vars verkningar är större än bara på lokalekonomin.
De föreningar vid västra kustbanan som representerar Samlingspartiet motsätter sig indragningen av Y-tågen.  Nuvarande och under planering varande infastruktur i Västra Nyland behöver en spårtrafik som välutvecklad kan styra områdets ekonomiska utveckling samt även stödja folkningstillväxten. Det beslut som nu har gjorts att dra ner trafiken med Y-tågen är gift för livskraften i områdets kommuner.
Raseborg den 20.9.2015
Miikka Soivio                                                                                    Risto Alén
Samlingspartiet i Raseborg, ordf.                                                 Hangon Kokoomus, ordf.        
Marko Nygård                                                                                  Marko Rautakoura
Siuntion Kokoomus, ordf.                                                              Samlingpartiet i Ingå, ordf.
Tom Paasikivi                                                                                    Ulla Seppälä
Siuntion Porkkalan Kokoomus, ordf.                                            Kirkkonummen Kokoomus, ordf.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti